Članak je preuzet s portala mediamarketing.com
Moć naše industrije je nametanje trendova, poticanje navika, čak i načina komunikacije. Banalan primjer – stavljamo previše paste za zube na četkicu, jer to godinama gledamo na reklamama.
Julijana Matković voditeljica je digitalnih projekata u zagrebačkoj agenciji Drap. Diplomirala je na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, smjer Novinarstvo – Odnosi s javnošću i novi mediji. Sa Drap-ovcima je najprije bila u odnosu klijent – agencija, kao asistentica u PR odjelu Iskona, a onda su je vrbovali da pređe u agenciju i postane dio njihovog tima. Ističu da fantastično piše i odlično hendla klijente. Ona vodi IKEA-u u cijeloj SEE regiji – od sadržaja, vizuala, koordinacije nekoliko zemalja/tržišta, uspješno žonglira svime. Rado će se pohvaliti i time da njene kreativne koncepte IKEA koristi i izvan digitala (za evente, BTL), a njene Facebook/Instagram objave nerijetko završe i u medijima. Neplaćeno, naravno.
MM: Sa strane klijenta prešla si u DRAP. Kako se to desilo i zašto baš DRAP?
Julijana Matković: Vrlo sam mlada počela raditi na klijentskoj strani, htjela sam proširiti svoje znanje i vještine. Iako je, većini ljudi, tijek suprotan (prvo agencija, pa klijent), meni je switch u agencijski život došao prirodno. Radila sam kao asistent u odjelu za odnose s javnošću u Iskonu, a s Drap-om usko surađivala na projektu Iskonstrukcije. Bio je to specijalizirani DIY portal za uradi-sam entuzijaste, majstore i amatere koji se žele okušati u stvaranju i dijeljenju znanja s drugima kroz korak-po-korak upute. Bilo je vrlo dinamično i zabavno, čak smo se mi (Iskonovci) i agencija (Drap-ovci) okušali u vlastitim DIY tutorijalima.
U agenciji sam vidjela mogućnost daljnjeg razvoja, učenja i razvijanja vještina. Drap me je prilično “izbrusio”, jer smo u agenciji većina all-arounderi koji barataju Photoshopom, oglašavanjem, copywritingom. Posljednjih godinu dana, uz navedeno, žongliram i accountingom za tri tržišta.
Ipak, moj je put u agenciji (opet) bio netipičan – otpočetka radim na jednom velikom klijentu. Prvih sam godinu dana radila kao social media manager za klijenta IKEA Hrvatska, nakon toga kao digital account manager za SEE regiju koju čine IKEA Hrvatska, Srbija i Rumunjska.
MM: Šta si sanjala da postaneš kad si bila mala i koji dio tih snova danas ostvaruješ kroz rad u agenciji?
Julijana Matković: Odmalena sam voljela čitati i pisati priče. Za knjige koje bi me posebno fascinirale, pokušala bih pisati alternativnu radnju ili izmišljati nastavke. Za vrijeme prve godine na Fakultetu političkih znanosti, sudjelovala sam na Creative Writing natjecanju u organizaciji Sveučilišta Cambridge. Zadatak je bio napisati završetak zadane priče u 2000 riječi na engleskom jeziku. Uživala sam u svakom trenu! Uvijek sam se zamišljala kao spisateljica fantasy žanra – hrvatska J.K. Rowling.
Kroz rad u agenciji, na poziciji accounta koji voli izlete u kreativu, posebno su mi dragi zadaci u kojima mogu sjesti i osmisliti koncept, copy za objavu ili Instagram story. Tako da – možda jednim dijelom i jesam ostvarila svoje snove. Samo, umjesto fantasyja i proze, pišem za klijenta na društvenim mrežama.
MM: U čemu si u agenciji baš ti prava tata-mata, šta je tvoja super moć?
Julijana Matković: Moj je recept: dobro upoznati situaciju, proučiti kampanju i utvrditi sve okolnosti, a zatim sjesti i dobro organizirati vrijeme i ljude. Volim biti temeljita u svemu što radim, svemu znati “zašto?” i “kako?”. Takav način rada pruža timu, meni, i klijentu veću sigurnost jer smo stalno jedni drugima sanity check.
MM: Kakvi te projekti najviše ispunjavaju i kakav klijent najviše obraduje?
Julijana Matković: Svaki je projekt novi izazov – bilo da razrađujemo i za društvene mreže prilagođavamo gotov koncept i ideju, ili sami kreiramo nešto from scratch.
Najviše me ispunjavaju projekti u kojima sudjelujem od početka do kraja – od prvog brainstorminga do operativne egzekucije. Takav je, primjerice, bio velik projekt postavljanja social media strategije za tri tržišta koja vodim – posvetili smo se svakoj platformi na kojoj je klijent prisutan, utvrdili trendove i načine ponašanja fanova, postavili ciljeve koje želimo dostići. Bilo je izazovno jer smo pristupali svakom tržištu pojedinačno – nešto što super funkcionira u Hrvatskoj, možda nije tako dobro za rumunjsko tržište, i obrnuto.
A sad… kako da ne zvučim patetično? Volim raditi s brendovima kojima sam privatno vjerna. Kad brend ima dobru priču i temelje, radi društveno odgovorne stvari, transparentan je prema potrošačima, a s klijentom nije teško graditi dobre, čak i prijateljske odnose.
MM: Šta si dosad naučila na svojim greškama, ima li neka korisna lekcija koju možeš podijeliti sa vršnjacima iz industrije?
Julijana Matković: Naravno, svi se trudimo da što manje griješimo, ali greške su neizbježne – pogotovo kad se radi na društvenim mrežama gdje svi tvoj kiks vide sad i odmah.
Važno je ostati hladne glave, priznati grešku i pokušati je ne ponoviti. Ali, isto tako, biti svjestan da ona nije “smak svijeta”.
Simpatičan je primjer kada je IKEA Italija objavila copy (bez fotografije) koji glasi “hhsdjh” – naravno slučajno. Dok ju je CM uočio, već je postala viralna. Iskoristili su je kako bi poručili kako iza svakog brenda stoje ljudi, kako je normalno pogriješiti i kako se može dogoditi bilo kome.
MM: Kao kreatori komunikacije, imamo veliku odgovornost prema društvu u kojem živimo. Kako ti želiš vidjeti da naša industrija koristi moć koju ima?
Julijana Matković: Voljela bih, iako zvuči kao kliše, da industrija bude društveno odgovornija – usredotočena na načine kako poboljšati život i educirati ljude, ali iskreno i bez skrivenih motiva. Čini mi se kako sve više brendova iskorištavaju društveno odgovorne teme ili marginalizirane skupine u svrhu trenutne samopromocije. Koliko god bili hrabri i puni podrške u trenutku kada komuniciraju brigu za okoliš i društvo, što zapravo čine za njihov boljitak? Ne bih rekla da se radi o eksploataciji teme, naravno da ne šteti pričati o tome, ali motiv je ponekad sebične prirode.
Moć naše industrije je nametanje trendova, poticanje navika, čak i načina komunikacije. Banalan primjer – stavljamo previše paste za zube na četkicu, jer to godinama gledamo na reklamama. Nedavno sam primijetila i da jedan poznat proizvođač ženskih britvica reklamira brijanje ruku – baš me zanima hoće li to postati uobičajen trend za koju godinu.
MM: Kako vidiš budućnost digitalnih medija?
Julijana Matković: Mislim da je teško govoriti o digitalnim medijima u budućnosti – tko bi prije 10 godina rekao da će 2019. godina izgledati ovako. Vidim je digitaliziraniju uz sve manje offlinea.
Vjerujem da će konzumacija digitalnih medija postati još više instant. Jednostavno, nemamo strpljenja kad su digitalni mediji u pitanju i sve želimo znati, vidjeti ili čuti sad i odmah. Zato mislim da će se kreatori komunikacija morati još više truditi i stalno nalaziti nove načine kako da poruka dosegne krajnjeg korisnika i postigne željeni efekt. Kad se baš svi pokušavaju istaknuti, ističe li se tko zaista? Trenutni trend još šire otvara vrata kreativcima koji će, po mojem mišljenju, postajati sve potrebniji baš svakoj kompaniji ili agenciji.
MM: A gdje vidiš sebe, kuda te vode ambicije?
Julijana Matković: Mislim da je najveći uspjeh pronaći nešto u čemu si dobar, težiti da svakim danom budeš sve bolji i raditi to do kraja života. Tako da, ne mogu reći kuda me vode ambicije. Vodi me želja da svaki moj dan bude smislen, zabavan i produktivan. Kad si iz dana u dan zadovoljan, barem zbog najmanje sitnice, do uspjeha dođe domino efektom.
MM: Šta te najviše opušta i gdje te možemo naći kada nisi u agenciji?
Julijana Matković: Najviše me opušta “joga za mozak” – pletenje. Učila sam pomoću YouTube tutoriala (kao pravi milenijalac), ubrzo savladala i krenula redom bližnjima plesti kape. Neke su čak bile i nosive. Tako da, volim držati konce u rukama – i poslovno i privatno.
Originalan članak dostupan je na linku.